11 Ekim 2010 Pazartesi

Bizden Olmak...


Mesut Özil konusu hazır yeniden gündeme gelmişken, ben de örnekler üzerinden düşüncemi belirteyim.

Mustafa Doğan Fenerbahçe'ye 1996 yılında -yani 20 yaşındayken- transfer olmuştu. Hatta o dönem birçok gurbetçi futbolcu almıştık, Özkan Koçtürk, Müjdat Karagöz gibi.. Türkiye'ye transfer olduğunda Alman Ümit Milli Takımı'nda forma giyiyordu. O zaman kural farklıydı ve bu A Milli Takımımız için mücadele edemeyeceği anlamına geliyordu. Yanlışım varsa düzeltin, şu an Ümit Millilik önemli değil, isterse bir futbolcu 30 kez Ümit Milli olsun, başka bir ülkenin A Milli Takım formasını sırtına geçirebiliyor. Alttaki fotonun solunda da yazdığı gibi, Mustafa Doğan transferinden 15 gün sonra, "En büyük üzüntüm Türk Milli Takımı'nda oynayamayacak olmam. Ancak her şeyimi Fenerbahçe'ye vereceğim." demiş. Hatırlanacağı üzere daha sonra Milli Takımımıza karşı da mücadele etti Mesut gibi (Almanya'da 0-0 berabere kaldığımız maçta son dakikalarda oyuna girmişti). Hakan'ın golüyle Bursa'da 1-0 kazandığımız maçta ise kadrodaydı fakat ilk 18'de değildi. O maçtan sonra şu açıklamayı yapmış, "Ben Almanya forması giyiyorum. Ama bu yenilgiye üzüldüm diyemem".


Mustafa Doğan'ın avantajı Türkçe'sinin iyi -en azından Mesut'a göre çok daha iyi- olmasıydı. Artı genç yaşta Türkiye'ye transfer oldu. Daha sonradan iki Milli takımdan birini seçebilme şansı olsa ve hiç düşünmeden Almanya'yı seçse, Mustafa'ya kızardım (hem de bayağı). Neden? Çünkü bize yakın, senden benden "pek" farkı yok... Dil çok önemli nihayetinde. Zaten daha sonra Meryem isimli bir bayanla evlenmişti yanlış hatırlamıyorsam, ve hala da görüldüğü gibi burada yaşıyor. Kendini Almanlara daha yakın hissetse, Alman olarak görse, gidip orada yaşardı futbolu bıraktıktan sonra. Nasıl olsa yeteri kadar para kazandı...


İkinci örnek, Mehmet Scholl. Babası Türk annesi Alman Mehmet Scholl'ün ve babasıyla ilk kez 90'lı yılların sonlarında oynanan Beşiktaş maçı öncesi görüşmüştü. Açıklaması da var, "Babam Türk. Ama ben onu hiç tanımıyorum. Türk kanı da taşımıyorum. Türk değil Almanım."


Mehmet Scholl'ün bu duygular içinde olması çok normal. Normal olmayan, bizim yıllarca Mehmet Scholl'e özel ilgi göstermemiz. Tamam, iyi futbolcuydu, futbolunu konuş ama Avrupa'nın diğer yıldızlarından ne farkı vardı ki? Adının Mehmet olması ve hiç görüşmediği babasının Türk olması bu kadar ilgi göstermemiz için yeterli miydi? Uzun yıllar ülkemizde oynayan, çatır çatır Türkçe konuşan, burayla bağını koparmayan kaç yabancıya Mehmet Scholl kadar ilgi gösterdik? İnsanların kendilerini nereye ait hissettiği önemlidir. Bizden olmalarına bakarım. Baliç, Boliç gibi futbolcuların bizden ne farkı vardı ki? Çoğumuzdan iyi Türkçe konuşuyorlar.


Bir de şimdi gündemimizde olan Mesut Özil var. Mustafa Doğan'la Mehmet Scholl'ün ortası... Türkçesi kötü, o da orada doğup büyümüş. Türkiye'de hiç uzun süre yaşamadı, ailesi, arkadaşları, ortamı Almanya'da. Belli ki Mustafa Doğan, Tayfun, Ali Güneş vs. gibi iyi Türkçe öğrenecek ortamı olmamış. Kendini oraya ait hissediyor olabilir. Belki de sadece Alman Milli Takımı'nda oynaması kariyeri için avantajlı olduğundan seçmiştir kendini iki tarafa da ait hissetmemesine rağmen. Mesut'u anlayabiliyorum, hiç kızmadım desem yeridir. Tam tersine Mehmet Scholl örneğinde yazdığım gibi Mesut'a değil, ülkem insanlarına kızıyorum. Mesut Türk ailesinin çocuğu olabilir, tamam da bir Ümit Karan, Tayfun vs. diğer gurbetçiler gibi değil ki... Evinde kardeşleriyle Türkçe konuşmuyor bile. Sen ülkemizde uzun yıllar oynayan, bizden biri olan yabancılara ilgi göster, sonra istediğin kadar Mesut'u konuş, kafaya takmam.



Sorun belki de bendedir ama Baliç'ten Coulibaly'ye birçok yabancıyı Mesut'tan daha yakın buluyorum bize. Mesut'un Alman Milli Takımı'nı seçmesine değil, bizim ülke olarak Mehmet Scholl, Mesut vs.'nin bu kadar üzerine düşmemize, onları her gün haber yapmamıza anlam veremiyorum...

Not: Mesut'u oyuncu olarak çok beğeniyorum.

6 yorum:

  1. Bu aşamadığımız bir kompleks...
    Toplumun obsesifliği !
    Almanların bu kadar büyük kitleler halinde Türk Milli takımında oynayan gurbetçi oyuncular için "Ekmek yedikleri çanağa s.çıyorlar" dediğini duyamazsınız.

    Ama Türkiye'de Mesut için daha ağır söylemler duyabilirsiniz.
    İnsanların tercihlerine saygı duyma olayını kazanabilmemiz için daha çok zaman ve yoıl var !

    YanıtlaSil
  2. wordpress blogum üzerinden neden yorum yapamıyorum ,bunu da çözmüş değilim.
    http://yedincisamuray.wordpress.com/

    YanıtlaSil
  3. okuyup yorum yazacagim sonra

    YanıtlaSil
  4. Yoooo Mesutun diger Almanci cocuklar, Mustafa Dogan, Umit Karan, Ilhan Mansizdan falan hic farki yoktur. Ama tabiki alman kulturuyle yetismis ve turk babasi tarafindan terkedilmis Mehmet Scholl gibi degildir. Almanyadaki gencler tam anlamiyla turkiye kulturu ile yetistiriyorlar yani 30 sene onceki kultur ile. Mehmet Scholl ise Turkiye hakkinda birsey bilmemekte. Dolayisiyla Turkiyeyi secmesi cok tuhaf olur ki zaten sanirim turk vatandasi bile degil.

    Simdiki futbolcularin daha cok Almanya/Hollanda vs. secmelerini anlayabiliyorum. Onceden hic dusunmeden hemen Turkiyeyi secerlerdi ama simdiki gencler daha cok kariyerlerini ve "ambition"(turkcesi aklima gelmedi) istiyorlar o yuzden bence Mesutun su an alman milli takimini secmesi cok iyi. Takima uyumu acisindan konusuyorum. Su an turk milli takimina gelseydi Nuri Sahin gibi neredeyse silik olabilirdi.

    Profosyonel futbolda bu tur seyler gayet normaldir. Duygusal degil yani iş olarak goruyor.

    Ve hala Mesut Òzilin alman milli takiminda oynasina ragmen ve berbat turkcesi olmasina ragmen eminim Turk milli takimdaki bazi oyunculardan daha turk. Ben oyle turkler tanidim ki bir Hollandalidan bile daha da avrupali.

    YanıtlaSil
  5. adı üzerinde "milli takım". milliyet... ben milli takımlar üzerine şöyle düşünüyorum, ya tamamen kaldırılmalı, milli maçlar yerine lig karmaları maç yapmalı -ki bu bana pek de saçma gelmiyor- ya da bu malkaçoğlu filmlerinde gördüğümüz, savaşa gider gibi maç yapılmalı.. :)) ortası olunca böyle oluyor. ben tabii ki ilk fikirden yanayım, yani milli maçlar kaldırılsın ve lig karmaları maç yapsın, sonuçta çoğunluk artık milli duygulardan çok parayı önemsiyor, e önemli paralar verilirse gayet güzel turnuvalar olur, ayrıca güçsüz ligler iyi duruma gelmek için transferler yaparlar ve daha dengeli lig yapıları olur.

    ben hiç yurtdışında yaşamadım -yaşamadığım gibi hiç de yurtdışına çıkmadım- dolayısıyla sizin kadar olaya hakim olmamam doğal. fakat benim gördüğüm, ümit karan ve mesut çok farklı. yani ümit karan'ın da gençliğini hatırlıyorum, daha farklı ortamda yetiştikleri belli. belki ümit hep türklerle, mesut almanlarla arkadaşlık yapmıştır vs. vs. dil çok önemli.

    ben yazıda da belirttiğim gibi mesut'a hiç kızmadım çünkü buna hakkım yok. zaten mesut'u da türk'ten çok alman olarak görüyorum, alman milli takımı'nda oynaması daha doğru. asıl türk milli takımı'nda oynasaydı almanlar tepkilerinde haklı olurdu.

    bu konu biraz da hani büyüten mi doğuran mı gerçek annedir meselesine paralel.

    YanıtlaSil
  6. her Almanci cocuk ister turklerle takilsin ister almanlarla evde gördügü aile ortami ve kultur ayni. Mesut Ozil demedimi senede 2 defa köyüme gidiyorum diye, hangi sehirde yetismis turk futbolcu babaannesini ziyaret ediyo ???

    YanıtlaSil